2010. május 13., csütörtök

CS5 kapcsán az Adobe

Lassan, lassan itt a CS5 is, bár őrült érdeklődést nem nagyon érezni iránta. A CS4-et, ahogy ezt már sokszor elmondtuk, az Adobe a legrosszabb pillanatban dobta a piacra, épp 2008 őszén, a válság előtt. És a válság jött, a vevők meg nem. Másrészt sokan úgy érezték, a CS4 a CS3-hoz képest nem nyújt annyi újdonságot, hogy érdemes legyen licenszenként (gépenként) 150-300 ezer forintot a frissítésért. Ezt a hozzáállást erősíti az Adobe azzal is, hogy három verzióra visszamenő a frissítési lehetőség, azaz CS5-re akár CS2-ről is lehet majd frissíteni, nincs hova kapkodni. Három verzió az négy-hat év, nem mindegy, hogy a frissítés költségét mennyi idő alatt kell kitermelni.
A CS5 képességei kapcsán nagyon eltérő véleményeket hallok. A neten és persze a hivatalos csatornákban ájuldoznak az új fícsöröktől, ugyanakkor az Almalap kapta sajtó verzióban ezek az ájulatba ejtő YouTube videón látottak közül jó néhány nem is található meg. (Nem az Adobe hibázott, a videók apró betűsében szerepel, hogy CS5 plug-innel megy a csoda.) Az Adobe a sajtó számára - köszönet érte - rendszeresen kiadja a "Reviewer's Guide"-ot. Ez nem más, mint egy 10-30 oldalas PDF, amely a naponta hat szoftvert megtekintő újságíró számára a CS5 szoftver újdonságait lépésről-lépésre bemutató leírás - egészen az 'ide kattints!', 'azt a csúszkát 53 százalékra állítsd!'-ig. (Régen ebből vidám két-három számnyi Almalap is kijött.) Ráadásul a felhasználandó képeket, videókat, nyersanyagokat is átadta az Adobe, így segítve a szoftver megismerését, bemutatását.
Az általam ismert Adobe oktatók most viszont azt állítják, hogy nehéz lenne két órán át mutatni a CS5 Design csomag újdonságait (InDesign, Photoshop, Illustrator + Dreamweaver és Flash), mert nincs benne annyi anyag. Sőt, egyes tulajdonságok, amit a mostani CS5 Reviewer's Guide tartalmaz, már a CS4-ben is megtalálható. (Én még a Photoshop 5 képességeit sem használom ki, valamint visszasírom a HomeSite-ot, amit felvásárolt a Dreamweaver részére a Macromedia, hogy vele együtt kebelezhesse be az Adobe - így mérvadó hozzáértésem, na az nincs.)
Nem szentelek külön bekezdést a Flash kapcsán dúló Apple vs. Adobe küzdelemnek, amelyben a két fél mögött kezdenek felsorakozni a számítástechnika meghatározó cégei.


Viszont megnéztem, kedvenc tőzsdeguru és -elemző cégem mit mond az Adobe szerkezetéről, a válasz a grafikonon látható, sajnos a Szoftver nincs tovább bontva, így nem derül ki, hogy mi mennyit és. Viszont ott a sokkoló 0,8 (nyolctized) százalékos arány a mobiltelefonok Flash szoftverére! Magyarul, az Adobe értékében kerekítési hiba, hogy a mobiltelefonokon fut-e a Flash, vagy sem. (Vagy nagyon elnézett valamit az elemző.) Ugyanakkor a 2005-ben még csak a telefonok 10 százalékán volt Flash (lejátszási lehetőség), addigra ez 2008-ra 40 százalékra nőtt, és az előrejelzés szerint a trend folytatódik, momentán 52 százalék körül járunk és a becslés szerint 2016-ra eléri az arány a 88 százalékot (Gonosz Almalap fordításban: 12 százalék lesz az iPhone részaránya).
A CS frissítés árakról már írtam, hogy nem kevés, ráadásul a CS verzióról verzióra drágább lesz, legalábbis az elemzések ezt támasztják alá. A 2005-ös ár a fele a 2010-es árnak, persze sokkal többet tud azóta a CS, de az öt év alatt 100 százalékos áremelkedés nem semmi. Ráadásul az elemző szerint a trend változatlan marad, bár lassabb tempóban, de tovább fog nőni a CS ára. A 2010-es 787 dolláros árról (ez elméleti Photoshop ár, ez a viszonyítás alapja), jövőre 850, majd két év múlva 910 dollárra emelkedik. Az Adobe piaci részesedése nem változik, 45-46 százalék közt lebeg, bár 2015 után esést jelez az előrejelzés, de az nagyon messze van. A CS5 által megcélzott piac folyamatosan nő, az idei évben 5,94m USD-ről 2015-re 7,58m USD-re.
És még egy számadat zárásképp: a szoftver-értékesítés nyeresége 90-95 százalék közt bolyong, folyamatosan. Az Adobe nyeresége.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése