2011. június 20., hétfő

Apple - Facebook - HTML5

Ismert az Apple HTML5 iránti elkötelezettsége - és az ezt kiegészítő Flash elvetése -, ahogy a Facebook felületén futó játékok jelentős részének Flashes volta. Az iPad bemutatójára - állítólag - az Apple anyagi támogatásával a Zynga, a legerősebb Facebook játékfejlesztő, átírta a Farmville-t - Facebookos vezető játék programját - HTML5-re.
A TechCrunch szájt híre szerint a Facebook titkos projecten dolgozik közel 80 fejlesztő céggel - Facebook alkalmazás-fejlesztővel, természetesen -, hogy azok Flash helyett vagy mellett HTML5-ben dolgozzanak, így a programjaik bekerülhessenek az Apple App Store-jába és onnan jó pénzünkért az iPadünkre, iPhone-unkra vagy iPod touchunkra. A hadművelet neve: Spárta Project.

Spárta Project
A hír szerint nem teljesen világos, hogy az Apple milyen mértékben vesz részt a projektben, ha egyáltalán részt vesz benne. A Facebook régóta szenved amiatt, hogy a Zynha és fejlesztő társai anélkül használják a Facebook felületet, hogy abból a Facebooknak anyagi haszna lenne, a játék-szoftver-fejlesztők viszont rendesen gazdagodnak (a játékokban valódi pénzért megvásárolhatók speciális elemek, gyorsabb előrejutás...). A Facebook pénz-megosztási kísérleteit a fejlesztők eddig rendre visszaverték: a Zynga például nemes egyszerűséggel közölte, hogy amennyiben fizetnie kell a Facebook létért, úgy saját közösségi teret hoz létre - a Facebook meghátrált.
A mostani Facebook-fejlesztői érdekközösség alapját - tippelik - az adhatja, hogy egy alkalmazásként jutnának be az App Store-ba, így az Apple csak egyszer fáradhatna a kasszához, az alkalmazás alól viszont az összes fejlesztő összes játéka elérhető lenne - immár a saját zsebükbe folyna a pénz (hasonlatosan az újságokhoz, ahol egyszer megveszem az alkalmazást, ebből jut az Apple-nek, de az alkalmazáson belüli fizetésből, újságvásárlás, már nem). A PR szerint "anélkül szeretnék játékaikat elérhetővé tenni az iOS eszközökön, hogy erősítenék a mobil alkalmazás megosztó pozícióját". Dicséret: a mondatban nem szerepel sem az "Apple", sem az "App Store".

Steve és Mark
Az Apple és a Facebook régóta barátkozik egymással, nem rég Steve Jobs és Mark Zuckerberg nyilvános helyen ebédelt együtt - azaz a háttérben élénk tárgyalások folynak. Néha eredménytelenül, a Facebook szerette volna az iTunes Ping zene-megosztó képességét beintegrálni rendszerébe, de ez az Apple jogi szerződései miatt meghiúsult - pedig másfél évig egyeztettek. Ugyanakkor az iPhoto 11 és az iMovie 11 képes direkt a Facebookra dolgozni, sőt, az iPhoto a feltöltött kép Facebook kommentjeit vissza is tölti a Macre.
Elemzők szerint a két cég egyeztetésének megakadását jelzi, hogy az iOS5-ben erősen megjelent a Twitter (amely azért fasorban sincs a Facebookhoz viszonyítva, sokkal szűkebb csoport számára eszköz) - noha az iOS4 teszt-változata tele volt később meg nem valósult Facebook irányú fejlesztéssekkel. Szinte biztos, hogy a Facebook volt az Apple "elsődleges" célpontja, nem a Twitter.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése