2015. szeptember 28., hétfő

Mikor lesz Siriből nélkülözhetetlen munkatárs?

Az Apple iPhone 6 termékbemutatóján a rengeteg számadat között akadt egy, amely a Siri népszerűségéről szólt, ezek szerint a virtuális asszisztens heti egy milliárd megkeresést kap.
Lenyűgöző szám ez, nem kérdéses, de valóban beépült a Siri, vagy bármely hasonló társa, hétköznapjainkba, rendszeresen használjuk őket? (Ebben a Fortune cikk fordításban ezt a kérdést futja röviden körbe Sarah Silbert.) Nem igazán, csak kevesen - hangozhat a válasz a Siri kapcsán (de ez lenne a válasz a Microsoft Cortana vagy a Google hang-vezérelt keresése esetén is). Egy felmérés szerint az iPhone használók 85 százaléka soha sem beszélt még Siri-vel. És aki megtette, az tudja, a digitális asszisztens messze nem olyan okos, mint állítja a HR menedzsere.


"Ezek a technológiák [hang felismerés, szöveg értés] még kezdetleges fázisban vannak, inkább hibáznak, mint adnak jó választ" - állítja Jeff Kagan, e terület szakértője. "Nem értik a kérdést, ezért többnyire rossz választ adnak." Amikor a Google Now vagy a Siri nem érti a kérdést, egy listát ad válaszul, amit csak a telefonra nézve tudsz elolvasni - ráadásul a lista a félre- vagy meg nem értett kérdés alapján készül. A felhasználó ekkor felejti el a hangvezérlést.

Az Apple, a Google és a Microsoft ennek a technológiának a piacvezetője, ám ez nem riaszt el másokat. Az Amazon Alexa hang-asszisztense is szépen cseperedik. És akkor olyan, a net létet pillanatnyilag meghatározó szereplőt, mint a Facebook, még nem is említettünk. Bár ez utóbbi M névre keresztelt megoldása momentán embereket alkalmaz, hogy a Messenger app-ban éttermeket és más helyeket ajánljon.

A hang-integrálás, -vezérlés fontosságáról, hasznosságáról szerintem senkit sem kell győzködni, talán csak a robotizmus korszakának eljöttétől félők ellenérvei lehetnek elgondolkoztatóak. A Siri nem csak az említett vezérlés miatt fontos, ami az adatbevitel, -lekérdezés forradalmi szintjét jelentené az informatikában, hanem az adat-gyűjtés és megosztás miatt is. Hiába kérdeznénk egy tájszólást is értő, félszavakból egész történetet kitalálni képes virtuális asszisztenst, ha annak a tudása egy bájtot nem haladná meg. Az Apple-nek, Google-nek rengeteg infot kell az asszisztenssel bemagoltatni. Folyamatosan - lásd sport-eredmények. És a kérdéseink hozzá segítik a cégeket a személyi profilunk teljesebbé tételéhez.

Mindahányan arra várunk, hogy a virtuális asszisztensek megértsenek és értelmes választ adjanak. Amikor ez bekövetkezik, akkor új hajnal hasad, új nap kél.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése