2016. december 16., péntek

A walesi herceg létezése csak babona?

Mark Zuckerberg Facebookja lassan, de biztosan halad a hitelességi válság felé. Idén megvádolták, hogy a liberális híreket előnyben részesíti a hír-kiemelésben. Ezt előbb tagadta, aztán – állítólag elbocsátották azokat, akik mégis a hír-kiemelők közt dolgoztak.
"De vajjon, mert sok ember csak hazudja, hogy ismeri a walesi herceget, lehet arra következtetni, hogy a walesi herceg létezése csak babona?..."
Szerb Antal: Pendragon legenda
Az amerikai választási kampány kapcsán pedig - reméljük mindenki számára - nyilvánvalóvá vált, hogy attól, mert a Facebookon ott van, még nem feltétlenül igaz a ... bármi. (Ahogy ennek a postnak az FB-re kikerülő ajánlója sem :). Zuckerberg rendre azzal védekezik, hogy ő csak platformot biztosít az információknak, de nem felel értük, kis sarkítással: köze sincs hozzá. Persze kísérleteztek az olvasókkal, a szokásosnál pozitívabb vagy negatívabb hírek áramoltatásával - de az persze megint nem volt beavatkozás.


Bojár Gábor megmondta
A Graphisoft egyik alapítója még 2000-ben egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy szerinte mit hoz az akkor gyerekcipőben topogó Internet. Példája mára több mint életszerűvé lett. A Kincskereső Kisködmönről kell olvasónaplót írni. Mit tesz a diák? Fel a netre, Google a te legjobb legtöbbet tudó barátod! Kapunk 2060 találatot. Hurrá! De! Honnan tudjuk, hogy melyikre adtak ötöst és melyikre egyest? Hogyan validálom az infó forrását - ez lesz a nagy kérdés mondta volt Bojár Gábor 2000-ben.
És most a Facebook, de a Twitter is, és hamarosan az összes közösségi megosztó szájt futni fog a hitelesség után. A Gonosz Almalap közbevetése szerint egy adott összeesküvésben hívők előnyben vannak, mert ők már csak azokat az oldalakat olvassák, amelyek elveikkel egybevágnak.

Zuckerberg és a média
És Zuckerberg idézett állítása sem igaz, hogy ő csak platformit biztosít a vélemények cseréjéhez. A hír-validáció érdekében harminc millió dolláros alapot hozott létre, amit a The New York Times, BuzzFeed, Time és Fortune használhat fel Live adásokhoz. (A Facebook felhasználó mobilról valós időben "közvetítést" adhat arról, amit lát. Az asztali FB menüjében kattints a Live-ra és látod, ki "kapcsolható" élőben. Az így készült videók később is visszanézhetők.) Ezzel a lépéssel Zusckerberg többé már nem csak platform-adó. Sőt! Egyre több jel mutat arra, hogy a Facebook saját videó-szolgáltató vállalkozást indít.
Ha ezt megteszik - joguk, lehetőségük és pénzük van rá -, akkor a Facebook már nem a sokat hangoztatott "csak" tech cég lesz, hanem média-cég (is).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése