2017. december 18., hétfő

Shazam: miért és miért most?

A múlt héten az Apple felvásárolta a Shazam céget. A Shazam iOS alkalmazás igen népszerű. Ha hallasz egy zenét valahol, tévében, rádióban, de nem tudod a címét, előadót, akkor a Shazam "belehallgat" a zenében az iPhone mikrofonját használva, és több százezeres zene tárából felismeri, hogy mit hallgatsz. A megvásárlás kapcsán az elemzők két kérdést tettek fel: miért vette meg az Apple a Shazamot és miért pont most?
A Shazamot 2008-ban alapították, az zene-felimerő ötlethez a szükséges hardvert az egy évvel korábban bemutatott iPhone "biztosította". A Shazamnak az egyik legnépszerűbb app, amely nem jött, látott, győzött és pár hónap múlva már a kutya sem emlékszik rá, hanem tartós siker. A zenefelismerési képesség pedig nagyon hasonlatos a Siri hangfelismerő képességéhez.

Miért?
A "miért" kérdésre a választ felfedezni vélhetjük az Apple sajtóközleményében, amelyben bejelentette a felvásárlást: "Oda vagyunk az örömtől, hogy a Shatam és tehetséges fejlesztő csapata csatlakozik az Apple-höz". Az elemzők többsége szerint hangsúly a "tehetséges fejlesztő csapat" szavakon van. "Remek közös terveink vannak." Az Apple rendre vásárol fel magához képest apró cégeket az általuk kifejlesztett szoftverért, technológiáért és/vagy a fejlesztőkért. Ilyen felvásárlással vett lendületet például az iTunes is, de említhetnénk az Apple félvezető-tervező csapatának bővítését is. Sok kis vállalkozás erősítette már meg az Apple-t a felhasználók számára észrvétlenül.
[Az, hogy az Apple sajtóközleményét így kell betűről betűre kielemezni, nagyon hasonlatos az Észak-Koreáva vagy Kínával foglalkozó politikai elemzők munkájához, akik azt figyelik, hogy akár egy lényegtelen megbeszélésen, csoportképen ki van rajta, ki nincs, és ki hol áll. Kreminológia.]

Miért most?
És miért most? Az előfizetéses szolgáltatások az Apple egyik leggyorsabban fejlődő és meghatározó üzletága. Az Apple Music nagyon erős, de (még – szúrta be a Fanatikus Almalap) nem piacvezető. A Shazam felvásárlásával a területen jártas szakemberekkel erősödhet az adott fejlesztő csapat, nem is beszélve a felismerő szolgáltatás Musicba integrálásának előnyéről. És ha eszünkbe jut az Apple első lakberendezési tárgya, a HomePod, akkor teljesen új lehetőségek csillannak fel az Apple előtt a Shazam beolvasztásával.

Szerintem
Miért jó, hogy az Apple megvette? Szerintem azért, mert az Apple méretű cég innovációs készsége messze kisebb egy Shazam méretűnél. Hiába a sok pénz, a vállalati hierarchia egész egyszerűen léte miatt gátja az egyéni ötletek végigvitelének. Nem véletlen, hogy a Google, az Adobe és a többi nagy cég is ezer féle módon törekszik arra, hogy a fejlesztőik, dolgozóik az ötletükkel azelőtt jussanak fel megfelelő szintre a vállalaton belül, mielőtt start-upot indítanának. Egy start-up – kettő-tíz fő – képes élni-halni az ötletükért, a bérből és fizetésből élő pedig bérből és fizetésből él és ezért kockázat kerülő. Márpedig egy ötlet az egyenlő a kockázattal. Így a naggyá váló cégeknek nem igazán marad más jelentős innovációs forrás, mint a start-upok felvásárlása.
Miért nem jó, hogy az Apple megvette? Mert bármilyen szuper jó vagy botrányosan rossz szoftver is lesz a Shazamból, az Apple piaci ereje miatt más már nem nagyon fog beszállni az iOS-macOS zenefelismerésbe. Nem lesz verseny, márpedig a verseny jó, szerintem.
Kis hal, nagy hal. Remény.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése